Het vierkoppige IT-team van de Groep SAEY heeft zijn handen meer dan vol om applicaties voortdurend te optimaliseren, de 150 medewerkers op hun wenken te bedienen en nieuwe mensen op te leiden. Dankzij de achterliggende geavanceerde oplossingen en persoonlijke ondersteuning van ‘into it’ moet het team niet uitbreiden en kan SAEY zijn  klanten en leveranciers een hoogwaardige service bieden. En zo zijn groei en concurrentiepositie versterken in binnen- en buitenland.Rik Boscart is maar wat tevreden met zijn keuze voor ‘into it’ als IT-provider “op maat van onze kmo”. Zijn bescheidenheid siert de EDP-manager van SAEY dat in twee domeinen actief is. SAEY Home & Garden ontwikkelt, produceert en verkoopt barbecues – wie kent het merk barbecook® niet? – en kachels/haarden op hout en gas. SAEY Steel op zijn beurt levert een totaalgamma aan staalproducten als one-stop-shop: van balk, buis en staalplaat tot bout en moer. Daarbij kunnen in opdracht van de klant de producten op maat worden verwerkt. “De forse groei en competitie om binnen de 48 uur te leveren, noopten ons om onze IT-oplossingen te optimaliseren en te moderniseren.”SAEY zocht en vond in ‘into it’ zijn gelijke: een IT-partner die met het bedrijf meedenkt en zijn expertise vertaalt in haalbare oplossingen op maat, gecombineerd met een persoonlijke support. “We zijn geen nummer of willen niet telkens opnieuw van naaldje tot draadje onze configuratie moeten uitleggen vooraleer de persoon aan de andere kant van de lijn ons probleem verstaat, laat staan kan oplossen. Bij ‘into it’ kunnen we altijd rekenen op dezelfde mensen of hun back-ups die onze IT-organisatie perfect beheersen en snel, flexibel en to the point reageren. En dat voelt en werkt heel comfortabel.”

 

Objectief en technologie-onafhankelijk

Naast de klassieke Microsoft-toepassingen groeit binnen de groep het aantal specifieke en bedrijfskritieke applicaties georganiseerd rond de centrale ERP (Baan), zoals software voor projectopvolging, dataprocessing (EDI), elektronische archivering, transportorganisatie en -planning, …“Bovendien neemt de mobiliteit van onze medewerkers toe, krijgen onze klanten en leveranciers online toegang tot specifieke data – ook in het buitenland – en kunnen de consumenten via onze e-commerce-toepassing bestellingen plaatsen”, zegt Rik Boscart. “Samen met ons heeft ‘into it’ stap voor stap onze IT-omgevinggestructureerd, geprofessionaliseerd en beveiligd, rekening houdend met onze bestaande investeringen en zonder een bepaalde technologie of oplossing op te dringen. Bij elk voorstel maakten hun experts de objectieve analyse van de pro’s en contra’s. Zelfs als ze zelf moesten passen als integrator of supportleverancier van een bepaalde technologie. Zo’n klantgedreven aanpak creëert een sterk vertrouwen.”Na een grondige SWOT-analyse van de bestaande infrastructuur consolideerde en virtualiseerde ‘into it’ het serverpark – “dat leidde trouwens tot een mooie kostenbesparing” – implementeerde het een degelijke disaster recovery oplossing met een back-up naar NAS-systemen in een tweede serverroom op een gescheiden locatie. Deze back-up biedt de mogelijkheid om, naast de iets tragere backup op tape, een flexibele en snellere restore uit te voeren. Ook het netwerk werd verfijnd en geclusterd en is eenvoudig en centraal te beheren. “Net als alle andere oplossLiever botsen we op een stevige ‘no go’ dan een besmetting of inbraak te riskeren. Dus bouwde ‘into

Vertrouwen en kostenefficiënt
24/7 support hoort standaard bij de service van ‘into it’. Tot en met het beheer van alle softwarelicenties. “Bovendien analyseren hun experts elk kwartaal samen met ons de ‘conditie’ van onze infrastructuur. Zodat we preventief kunnen ingrijpen, bijvoorbeeld als er een tekort aan storagecapaciteit dreigt of wanneer uit de logs blijkt dat een foutmelding aanhoudt.” “Ja, het vertrouwen is er en dat geeft een heel goed gevoel”, beklemtoont Rik Boscart. Samen met de knowhow en support van ‘into it’ kunnen hij en zijn team zich voldoende focussen op wat voor SAEY echt telt: “Zonder hapering operationeel blijven zodat we onze klanten en medewerkers optimaal kunnen servicen. Of we zouden extra deskundigen moeten aanwerven.” it’ een strenge beveiligingsschil rond al onze toepassingen en tools.”ingen trouwens. Behalve stabiliteit, capaciteit en performantie is ook beveiliging een stokpaardje.