INTO IT bouwt en beheert Cloud Computer Checkpoint

Het winkelpark van Computer Checkpoint vervult al bijna een kwart eeuw de IT- en multimediabehoeften van particulieren en zelfstandigen. En biedt sinds enkele jaren ook energie- en telecomoplossingen aan. Dichtbij en op maat van elke klant. “Diezelfde persoonlijke aanpak en dienstverlening herken ik ook bij ‘into it’. Zij standaardiseerden en beheren de ICT-configuratie van onze zes winkels in de cloud. Specialistenwerk laten we immers over aan specialisten.”

www.computercheckpoint.be

Terwijl zaakvoerder Edy van Acker zich focust op ‘pc-multimedia-telecom-energie-repair-tv’ gaf hij de consolidatie en het beheer van de ICT-infrastructuur in handen van een ervaren ICT-specialist. “Dat was 2011. Twintig jaar lang deden we alles zelf, maar de tijd, kosten en zorgen om de juiste mensen aan te werven, de complexer wordende high-end markt op de voet te volgen, de beveiliging van onze klantendata te garanderen… groeiden ons boven het hoofd.” Edy van Acker wil zijn tijd maximaal besteden aan zijn corebusiness – lees: zijn klanten. “Een optimale en efficiënte ICT-infrastructuur is een middel, niet het doel van onze businessstrategie”, aldus zijn dochter en communicatiemanager Yowendy. “Dat is het wel voor ‘into it’. Dus vertrouwen we onze totale configuratie toe aan hun experten.”

Minstens even belangrijk als de kwaliteit van de toestellen en alle randapparatuur die Computer Checkpoint verkoopt, is de bijbehorende service. Daarmee onderscheidt van Acker zich van de mastodonte ketens. Zijn iLabo (hersteldienst voor smartphones en tablets) is daar een schoolvoorbeeld van. De klant boekt een afspraak waarna het probleem in de winkel zelf, door eigen technici en binnen het half uur wordt opgelost. “Koppel dat aan onze SmartSecure-verzekering tegen diefstal, val-, water- en zelfs belschade en de klant kan zorgeloos genieten van zijn toestel”, vat Yowendy het all-in-one-concept van Computer Checkpoint samen. “Wat wij doen voor onze klanten, doet ‘into it’ voor ons.”

 

Naar één, centraal beheerd platform

Niet de prijs of de technologische oplossing was doorslaggevend voor de keuze van ‘into it’ als ICT-partner, wel de persoonlijke en klantgeoriënteerde aanpak. “Na een grondig marktonderzoek kwamen zij als sterkste van de vijf kandidaten uit de bus. En besloten we voor een gefaseerde uitrol van de nieuwe architectuur.”

In een eerste stap bracht ‘into it’ alle bestaande processen en applicaties (van de klassieke Office- en e-mailtoepassingen, over de geïntegreerde oplossingen van derden (Telenet, Eni…) tot de boekhouding, facturering, CRM en kassasystemen) van het winkelnetwerk in kaart. Om daarna alle ballast weg te filteren en de zes winkels te integreren binnen één platform. Eerst op de eigen servers van Computer Checkpoint.
 
In een tweede fase migreerde de configuratie naar de cloud op de servers van ‘into it’. Daar worden nu ook de backend- en frontend-oplossingen centraal beheerd.“Luisteren is een van hun sterkste troeven”, weet Edy van Acker. “Ze houden echt wel rekening met onze specifieke wensen, schaal en businessprocessen zonder een oplossing of technologie op te dringen. Bovendien biedt ‘into it’ een geïntegreerde oplossing op alle domeinen: netwerkinfrastructuur, security, back-up en disaster recovery, monitoring en beheer, helpdesk.

Vertrouwen en beveiliging zijn ‘key’Waarom Computer Checkpoint als grootste Telenet Center in ons land geen beroep doet op de cloud van de operator? “Het is een bewuste strategie om onze ICT van a tot z – op de aankoop van de cliënthardware na – te outsourcen bij één preferentiële partner. Op die manier vermijden we bijvoorbeeld dat bij een eventueel probleem de verschillende leveranciers de verantwoordelijkheid naar elkaar doorschuiven.” En die verantwoordelijkheid neemt ‘into it’ heel ernstig. “In die mate dat zelfs onze eigen technici nergens kunnen ingrijpen in de configuratie. Om ‘besmetting’ door niet-gescreende devices of software te weren en de klanten- en businessdata optimaal te beveiligen”, geeft Edy van Acker als voorbeeld. “Die totale afhankelijkheid steunt op een even groot vertrouwen.”En neemt heel wat zorgen weg bij van Acker. “De experts van ‘into it’ volgen de marktevoluties op de voet. Ze nemen de zinvolle updates en patching voor hun rekening, houden hun kennis en knowhow up-to-date …  Alleen dat al is bijna een voltijdse job.” Tijd die hij nu kan besteden aan de groei van zijn corebusiness.